Меню

Всесвітня література українською мовою

Тематичне меню

Допомога проекту

Корисні посилання:

Не обов'язково література

Дещо корисне


Вітаємо на теренах бібліотеки

Бібліотеки вперше з'явилися на древньому Сході. Звичайно першою бібліотекою називають збори глиняних табличок, приблизно 2500 рік до н.е., знайдене в храмі вавилонського міста Ниппур. В одній із гробниць біля єгипетських Фив був виявлений ящик з папірусами часу ІІ перехідного періоду (XVІІІ - XVІІ вв. до н.е. ). В епоху Нового царства Рамзесом ІІ було зібрано близько 20 000 папірусів. Найвідоміша древневосточная бібліотека - збори клинописних табличок з палацу ассірійського царя VІІ століття до н.е.. Ашшурбанипала в Ниневии. Основна частина табличок містить юридичну інформацію. У древній Греції перша публічна бібліотека була заснована в Гераклее тираном Клеархом (ІV століття до н.е. ).

Библиотека - установа, що збирає й зберігає добутки печатки й писемності для суспільного користування, а також здійснює довідково-бібліографічну роботу. У цей час усе більше поширюються й входять до фонду бібліотеки мікрофільми, аудіо- і відеокасети, діапозитиви, оптичні носії (CD-ROM).

Тож, запрошуємо до перегляду сторінок Вашої електронної бібліотеки!

Розділи бібліотеки по тематиках

Решта лінків

Республіка ШКИД

СПЕКТАКЛЬ


      Жовтень у Шкиде. - "Місто в кільці". - Десять американських ковдр. - Вінки з могил. - Остання репетиція. - Спектакль. - Шпигунка в штанях. - Вечеря.

      Їдальня ревіла, стогнала, надриваючись десятками молодих глоток:
      - Нагодуємо гостей!
      - З пайка приділимо!
      - Почастуємо!
      Їдальня ревіла натхненно, азартно, одностайно. Нарешті Викниксор підняв руку й настала тиша.
      - Виходить, хлопці, вирішено. Всіх гостей ми будемо пригощати. Чим? Це обговорить спеціально виділена комісія. На частування прийде приділити частина вашого пайка, але ми постараємося зробити це безболісно. Виходить, на виділення продуктів з пайка всі згодні?
      - Згодні!
      - Приділимо!
      - Почастуємо гостей!
      Їдальня ревіла, стогнала, надривалася.
      Це були передсвяткові дні Великої Жовтневої революції. Республіка Шкид вирішила з помпою провести торжество й для цього врочистого дня поставити спектакль. Для гостей, батьків і знайомих, не в приклад прочим школам, одноголосно ухвалили влаштувати розкішну вечерю. Тому-Те так азартно й ревіла республіка, зібравшись у їдальні на обговорення цього важливого питання.
      - Приділимо! Приділимо! - кричали з усіх боків, і кричали так щиро й одностайно, що Викниксор погодився.
      Шкида перед святом наелектризована.
      У їдальні ще не отшумело збори, а в Білому залі, на саморобної сцені, уже зібралися учасники завтрашнього спектаклю.
      Іде репетиція. Завтра свято, а п'єса, як на гріх, важка у всіх відносинах. Ставлять "Місто в кільці". Річ постановочна, з більшим кількістю учасників, з ефектами. Звичайно, її вже урізали, скоротили, перелицювали. Із семи актів залишили три, але й ці із працею влазять в відпущені Викниксором сорок хвилин.
      - Чорт! Пильовиків, адже ти ж шпигунка, ти - жінка. На тобі ж плаття буде, а ти - руки в кишенях - як шпана, розгулюєш, - надривається Япон- чик, главреж спектаклю.
      Пильовиків знову починає свою роль, пищить тоненьким жіночим голоском, розмахує ні до села ні до міста довгими червоними руками, і Япончик переконується, що Сашка безнадійно.
      - Дурень ти, Сашко. Ідіот, - шепотить він, безсило опускаючись на табуретку. Але отут Сашко ображається й, переставши пищати, грубо репетує:
      - Іди ти до чортової матері! Грай сам, якщо хочеш!
      Япончику нічого не залишається, як вибачитися, інакше адже Сашка грати відмовиться, а це зрив. Перервана репетиція триває.
      - Агов, давай першу сцену! Змова в білих.
      Виходять і розсідаються нові учасники. У куті за лаштунками возиться Пантелєєв. Він завтехчастыо. На його обов'язку світлові ефекти, а як їх улаштувати. якщо на всі ефекти в тебе всього три лампочки, - це питання. Пантелєєв длубається із проводами, розтягуючи їх по сцені. Граючі спотикаються й лаються.
      - Якого чорта проведення натягнули?
      - Забери!
      - Що отут за дротові загородження?!
      Але Япончик заспокоює акторів.
      - Адже треба, хлопці, улаштувати. Треба, без цього не можна. - И любовно дивиться на зігнутого над купою дроту Леньку. Япончик радується за його. Адже сламщики - Ленька і Янкель - знову стали своїми, юнкомскими. Правда, у Цека їх ще не провели, але вони вже покаялися:
      - Винуваті, хлопці, побузили, погарячилися.
      Япончик пам'ятає ці слова, сказані відкрито на засіданні Цека. Не забув він і про те, що і йому теж довелося визнати свою помилку: питання про членство у Юнкоме вирішений компромісно - в організацію "Юних комунарів" приймають тепер кожного, за кого поручиться хоча б один член Цека.

      * * *

      - Янкель, а в чому мені виходити? Ти мені костюм жени, і щоб обов'язково шаровари широкі, - гуде Купець, насідаючи на Янкеля. Він грає в п'єсі себе самого, тобто купця-кулака, і тому вважає себе вправі вимагати до своїй особі належної уваги.
      - Добре, Купочка, дістанемо, - ніжно тягне Янкель, болісно думаючи над недозволеним питанням, із чого зробити декорації. Завтра вже спектакль, а в його до цих нір немає ні костюмів, ні декорацій.
      Янкель - постановник, але де ж Янкелю дістати такі рідкі в шкидском побуті речі, як телефон, гвинтівки, револьвер, капелюх? Але треба дістати. Янкель відмахується від акторів, що насідають. Янкель мчиться наверх - стукає до Эланлюм.
      - Увійдіть.
      - Елла Андріївна, простите, у вас не найдеться дамського капелюшка? А потім ще треба кортик для спектаклю. і ще у вас, я бачив, здається, висів на стіні багнет японський...
      Эланлюм дає й багнет, і кортик. Эланлюм любить хлопців і хоче допомогти їм. Всі вона дає, навіть капелюх знайшла, кругленьку таку, із квіточками.
      Від Эланлюм Янкель тім же алюром направляється до Викниксору.
      - Віктор Миколайович, декорацій, бутафорії немає. Віктор Миколайович, ви знаєте, якби можна було взяти з комори штук десять американських ковдр! А?
      Викниксор мнеться, боїться: а раптом украдуть ковдри, але потім вирішує:
      - Можна. Але...
      - Але?..
      - Ти, Черних, будеш відповідати за пропажу.
      Янкелю зараз однаково, тільки б свої обов'язки виконати, одержати.
      - Добре, Віктор Миколайович. Звичайно. Відповідаю.
      Через десять хвилин під загальне радісне ревіння Янкель, крекчучи, витягає на спині величезний тюк з ковдрами. Отут і завіса, і лаштунки, і декорації.
      - Братишки, а зал-те! Зал! Адже прикрасити треба, - жалібно голосить Ненька. Усі зупиняються.
      - Так, треба.
      Хлопці здивовані, морщать чоло - придумують.
      - Ельничку б, і досить.
      - Так, ельничку непогано б.
      - Ура, знайшов! - кричить Окраєць.
      - Ну, говори.
      - Ялинник є.
      - Де?
      Весь акторський склад разом з режисерами й постановниками вп'явся в очікуванні на Горбушенцию.
      - Де???
      - Є, - тріумфально говорить той, піднявши палець. - У нас є, на Волковском цвинтар.
      - Дурень!
      - Ідіот! - чуються збуджені голоси, але Окраєць стоїть на своєму:
      - Чого лаєтеся? Поедемте хто-небудь із мною, ельничку привеземо до чортиків. Веночков різних.
      - Але з могил?
      - А що такого? Неважливо. Покойнички не образяться.
      - Але ж, мабуть, і впрямь можна.
      - Непогано.
      - Їдемо! - раптом кричить Бобер.
      - Їдемо! - заражається настроєм Джапаридзе Всі троє просять в вихователя дозвіл і їдуть, як на подвиг, напутствуемые всією школою. Що залишаються пробують працювати, репетирувати, але репетиція не клеїться: всі помисли там, на Волковом. Тільки б не запоролися хлопці.
      Чекають довго. Кальмот цвірінчить на мандоліні. Він виступає в концертному відділенні, і йому треба репетирувати свій номер по програмі, але з репетиції нічого не виходить. Тоді, кинувши мелодію, він переходить на акомпанемент і нудно тягне:

      У кішки чотири ноги-і-і,
      За її довгий хвіст.
      Але торкати її не могти-і-і
      За її малий ріст, малий ріст.

      А в цей час три відважних мандрівники бродили по тихому цвинтарі й робили свою справу.
      - Эх і веночек же! - захоплювався Дзе, дивлячись на величезний вінок з ялини, перевитий бляшаною стрічкою.
      - Не треба, не займай! Цей з написом. Шкода. Будемо брати порожні тільки.
      На цвинтар тихо. На цвинтар рідко хто заглядає. Час не таке, щоб гуляти по цвинтарних доріжках. Шарудить вітер осінній навколо хрестів і склепів, листочки намоклі із працею підкидає, від землі відриває, немов знову хоче опалі листи до гілок кинути й літо повернути.
      Хлопцям у тиші краще працювати. Уже один мішок набили зеленню, вінками, гілочками й іншою намагаються наповнити. Забралися в глухомань подалі і холоднокровно очищають хрестики від зелені.
      - И на що їм? - міркує Дзе. - Їм уже не потрібно цих вінків, а нам саме необхідно. От цей, наприклад, веночек. Його вистачить усього Достоєвського забрати. І на Гоголя залишиться... Густий, свіжий, на весь зал вистачить.
      Мішки набиті до відмови.
      - Ну, мабуть, досить.
      - Так... Далі нікуди. Геть ще той прихопити треба б, і зовсім добре.
      Навантажені, вийшли десь стороною, оглянулися на хрестики похилі і пішли до трамвая. Приїхали вже до вечора, увійшли в зал і зупинилися, приголомшені надзвичайним видовищем.
      За роялем сидів вихователь і насмажував краков'як, а Шкида, вибудувавшись парами, переминалася з ноги на ногу й дивилася на Викниксора, що стояв посередині залу й показував на краков'яку:
      - Спершу лівої, потім правої. От так, от так!
      Викниксор заковзав по паркеті, підкидаючи ноги.
      - От так. От так. Тру-ля-ля. Ну, повторите.
      Шкида ніяково затупотіла ногами, потім підробилася під такт і на лету схопила танець.
      - Правильно. Правильно. Ну-ну, - заохочував Викниксор.
      Хлопці дібрали смаку, а Кубушка, старанно виробляючи кренделя своїми неслухняними ногами, навіть запік:
      Росіянин, німець і поляк
      Танцювали краков'як.
      У самий розпал загального пожвавлення розгорнули двері залу й почувся голос Джапаридзе:
      - А ми зелень принесли!
      - Ого!
      - Ура! Даєш!
      Пари збилися, і все кинулися до що прийшли.
      Розв'язуючи мішки, Дзе запитав:
      - А що це Викниксор стрибає?
      - Дурень ти! Стрибає!.. Він нас танцям до завтрашнього вечора вчить, - образилася Ненька.
      Зелень витягли при схвальному реві й відразу почали прикрашати зал. Уже наступив вечір, а хлопці усе ще лазали зі сходами по стінах, розвішували довгі гірлянди з ялини й прикрашали портрети письменників і вождів зеленими кілкими гілками.
      - Ну от, начебто й усе.
      - Так, тепер усе.
      Білий зал став святковим і ошатним, з казенного, блискаючого чистотою й білизною приміщення він перетворився в дуже затишну більшу кімнату.
      - Настав час спати, - нагадав вихователь, і через хвилину зал спорожнів.

      * * *

      Ранок особливо, святковий^-святковому-по-святковому галасливо розгулялося за вікном. Звуки оркестру, лементи, говір розбудили шкидцев. Просипалися самі й заражалися настроєм вулиці. За ранковим чаєм Викниксор сказав невелику мову про Жовтневої революції, потім від Юнкома говорив Еонин, а потім усі встали й дружно проспівали спершу "Інтернаціонал", потім шкидский гімн.
      День почався штовханиною. У залі йшла остання, генеральна репетиція, в кухні готувалася вечеря гостям. У канцелярії стряпались запрошення і відразу лунали вихованцям, які мчалися до батьків, до родичам і знайомим.
      Шкида стала дибки.
      Підійшов час обіду, але якось не обедалось. Їли знехотя, зайняті розмовами, схвильовані. Старші, не дообедав, пішли на репетицію, молодші, розсипавшись по школі, тягали в зал стільці й ослони й установлювали їхніми рядами. Шкидцы сіяли, і Викниксор був цілком задоволений, бачачи відбиття свята на їхніх особах.
      Години в чотири акторів скінчили репетицію.
      - Досить пристойно, - уклав критично Япончик, потім скомандував:
      - Година відпочинку. А потім - гримуватися!
      Декорації також були готові. Американські ковдри виявилися гарним підмогою, і маленьке підфарбування кольоровими крейдами дала повну ілюзію кімнати. Установили стіл і стільці, на сцену повісили карту.
      У п'ятій годині почали збиратися гості. Спеціально відряджений для цієї мети загін шкидцев відводив їх у кімнату для очікування, і там вони сиділи до пори до часу зі своїми родичами-учнями.
      На сцені тим часом ішли останні готування. Притягли обід - суп і кілька булок з порцій, що призначалися гостям. Все це було потрібно в першій дії. Кулак, хазяїн будинку, повинен був пригощати на сцені учасників білої змови.
      За лаштунками гримувалися, коли прийшов Викниксор і заклопотано кинув:
      - Настав час починати!
      - Ми готові, - пролунало у відповідь. П'ять хвилин через задзвенів дзвінок, закличний зайняти місця. Скупчившись у завіси, хлопці дивилися в щілинку, як заповнювалося приміщення. Народу прийшло багато. Побачивши що розсідаються гостей Японець захвилювався, скрипнув зубами й невиразно процідив:
      - Ну, буде бій. Не подпакостить би, ребятки.
      - Не подпакостим. Япончик, - посміхнувся Купець, щось прожевывая. - Не бійся, не подпакостим...
      Гримнув другий дзвінок. Зал зашумів, захвилювався й став затихати. З третім дзвінком судорожно сіпнулася завіса, але не відкрився. Глядачі насторожилися й вп'ялилися в сцену. Завіса сіпнулася ще два рази й знову не розсунувся. У залі настала тиша. Усе з інтересом стежили за упертою завісою, а той хвилювався, ізвивався, підстрибував, але перебував в колишнім замкнутому положенні. Хтось у залі поспівчував:
      - Ишь ти, адже не відкривається.
      Раптом через сцену донісся приглушений вигук:
      - Смикай, сволота, із всієї сили. Смикай, задрыга!
      Щось тріснуло, завіса скорчився й розповзся, відкриваючи сцену. Глядачі побачили кімнату й стіл посередині, навколо якого шуміли змовники.
      Спектакль почався.
      На сцені зібралося досить незвичайне суспільство.
      За столом сидів Купець у якімсь старомодному сюртуку або у візитці й в широченных синіх шароварах. Біля нього сиділа якась не те баба, не те дамочка. Визначити соціальну приналежність цієї особи було важко, тому що вона була як би склеєна із двох різних половинок: верхня частина, що цілком відповідала вимогам спектаклю, зображувала інтелігентну особу в капелюсі з пером, а нижню вона начебто зайняла в якоїсь рязанської селянки в яскравому святковому платті з розлученнями. Однак с таким роздвоєнням особистості глядачі незабаром свыклись, тому що й інші змовники виступали в не менш фантастичних костюмах, а головний натхненник білих, французький дипломат, на підтвердження своєї буржуазної сутності мав всього-на-всього один досить пом'ятий циліндр, яким він і жонглював, прикриваючи шкидские штани із чортової шкіри й полотняну сорочку.
      Дія проходила мирно, і Японець уже почав було заспокоюватися, як раптом на сцені відбулося непорозуміння.
      Кулак по ходу п'єси забажав почастувати змовників і, надихнувшись, покликав куховарку.
      - Агов, Матрена! Неси на стіл! - густейшим басом заговорив Купець.
      У відповідь - гробове мовчання.
      - Матрена, подавай на стіл!..
      Знову мовчання. Змовники зніяковіло заерзали, зніяковілість проникнуло й в зал для глядачів. Глядачі зацікавилися впертої Матреной, що з таким завзятістю не відгукувалася на заклик хазяїна, і затамувавши подих чекали.
      Купець сполотнів, почервонів, потім втретє гаркнув, уже переходячи границі тексту з п'єси:
      - Матрена! Ти що ж, дурень, принесеш жерти чи ні?
      Раптом за лаштунками щось завозилося, потім тихий, по виразний голос виразно прошипел:
      - Що ж я тобі винесу, дрюк? Слопал усе до спектаклю, а тепер просиш.
      У залі хихикнули. Япончик сполотнів і помчався на іншу сторону сцени. Там, у куліси, стояла куховарка, що розгубилася, - Ненька.
      - Неси, сволота! Неси порожні тарілки, жваво! - накинувся на неї Японець.
      Тим часом Купець, не маючи мужності відступити від ролі, продовжував заунывно волати:
      - Матрена! Подавай на стіл, Матрена! Неси на стіл.
      Весь зал для глядачів співчував Офенбаху, що попали в дурне положення, і подих полегшення пронісся в рядах глядачів, коли одноока Матрена, гримлячи порожнім посудом, здалася нарешті на сцені. Спектакль налагодив. Грали хлопці пристойно, і глядачі були задоволені.
      У другій дії, однак, знову відбулася затримка.
      У штаб червоних прийшла шпигунка. Сцена зображувала сутінки, коли Сашко Пильовиків, одягнений у капелюх з пером, таємниче з'явився перед глядачами. Він прошипел диявольським голосом про кінець панування червоних і підбіг до карті.
      - Ага, план настання, - хрипнуло промурмотав він.
      Глядачі причаїлися, зірко спостерігаючи за підступною вивідачкою зі стану білих. Отут Сашку знадобилося дістати коробка й, чиркнувши сірником, при її світлі розглядати план. І от, у рішучий момент він раптом згадав, що сірники перебувають під спідницею, у кишені штанів.
      Сашко похолодів, але роздумувати було ніколи, і, подумки обізвавши себе дурнем, він поліз у кишеню. Зал ойкнув, переляканий таким непристойним поводженням шпигунки. Але негайно ж усе заспокоїлися, побачивши під спідницею знайомі чорні штани.
      Інцидент пройшов благополучно, але, продовжуючи грати свою роль, Сашко раптом почув за лаштунками досить виразний голос Япончика:
      - Хіба не говорив я, що Сашко - круглий ідіот?
      Третя дія пройшла без усяких ускладнень, і п'єса скінчилася.
      Концертне відділення скасували, тому що Кальмот знервувався й порвав всі струни на мандоліні, а його номер був головним.
      Після спектаклю гостей повели до стола, де їх очікували вечеря й чай з бутербродами й булками.
      И отут шкидцы показали свою стійкість. Вони проголодались, але трималися бадьоро. Зворушливо було спостерігати, як напівголодний вихованець, ковтаючи слину, гордо пригощав свою мамашу:
      - Їли, їли. У нас щодо цього благополучно. Шамовки вистачає.
      - Милий, а що ж ви-те не їсте? - запитувала участливо мати, але син твердо й невимушено відповідав:
      - Ми ситі. Ми вже поїли. В! По горло...
      Бенкет скінчився. За час вечері зал очистили від меблів, і під звуки рояля відкрилися танці.
      Шкидцы любили танцювати - і танцювали зі смаком, а особливо добре танцювали сьогодні, коли серед запрошених було десять або дванадцять вихованок із сусіднього дитбудинку. Всі вони були нарозхват і танцювали без відпочинку.
      Вальс перемінявся падепатинером, падепатинер тустепом, а тустеп знову вальсом.
      Сковзали, натирали підлога підметками казенного взуття й піднімали цілі хмари пилу.
      Перевалило за друга година ночі, коли Викниксор замкнув нарешті на ключ кришку рояля.
      Гості розходилися, молодші відправилися спати, а старші, випросивши дозвіл, гучною, веселою юрбою пішли проводжати вихованок.
      Разом з ними вийшли Янкель і Пантелєєв. Вони взяли у Викниксора дозвіл піти у відпустку й були задоволені надзвичайно.
      На вулиці було не по^-осінньому тепло.
      У воріт парочка відділилася від інших і але поспішаючи рушила по проспекту. Хрумтіла під ногами підмерзла вода, каблуки лунко отстукивали на щербатих плитах. О третій годині на вулиці тихо й безлюдно, і сламщикам особливо приємна ця тиша. Сламщикам добре.
      Усе в них тепер іде так добре, а головне - у них є два червінці, з якими вони в будь-який момент можуть рушити в Одесу або в Баку на кінофабрику.
      Підмерзлі калюжі похрустывают під ногами.
      Де ще спалахують непогашені ілюмінації Жовтневого свята.
      Де горять маленькі пятиугольные зірки із сарнами й молотами.
      Тихо...
[далі]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48]

Так кажуть...

Звичка - це розум дурнів.
П’єр Буаст

Література, книжки, журнали

Реклама

Спонсорство

Довідка